اسفار حنه

ثم کثرة الاسفار، ثم ترک الاکتساب، ثم تحریم الادخار

اسفار حنه

ثم کثرة الاسفار، ثم ترک الاکتساب، ثم تحریم الادخار

103.231.137.44

يكشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۳۱ ق.ظ

افغانستان– Masjid؛ تابه حال اسم این شهر را نشنیده‌ام. گوگل و ویکی‌پدیا هم کمکی نمی‌کنند. می‌روم سروقت یک آی پی فایندر تا ببینم کجای جهان است این آی‌پی. ظاهرا جایی است در ولایت وردک یا وردگ، حوالی جنوب غربی کابل. جایی که نقشه نشان می‌دهد نوشته شده Nak و بیشتر که زوم‌این می‌کنم می‌نویسد Mola. مطابق ویکی‌پدیا این ولایت وردک حدود ۵۴۰ هزار نفر جمعیت دارد. جزو مناطق کوهستانی افغانستان بوده و دارای آب و هوای سرد و کوهستانی با زمستانهای کاملا سرد و تابستانهای گوارا هست. قسمت اعظم آن تحت سیطره سلسله جبال کوههای بابا  قرار داشته که سرچشمه بسیاری از رودخانه‌های پر آب افغانستان از این مناطق می‌باشد. تنها ۲۴۰۰ نفر از جمعیت این ولایت در شهر زندگی می‌کنند. پشتوها و تاجیک‌های این منطقه سنی‌مذهب و هزاره‌ها و قزلباش‌ها شیعه هستند. سیب، سیب‌زمینی، پیاز، گندم، برنج، ذرت، هویج، گوجه فرنگی، زردآلو و حبوبات محصولات کشاورزی اصلی این منطقه است. تنها ۲۱٪ مردم باسواد هستند و ۴۲ درصد به آب لوله‌کشی دسترسی دارند. شش بیمارستان، حدود ۶۵ درمانگاه و ۲۶۸۴ مسجد در این ولایت دایر است.

دامنه‌های خیال گسترده است، کیست خواننده این کلمات در افغانستانِ جان، تابستانش واقعا گواراست یا گرما و کم‌آبی طاقت‌فرسایش کرده، زن است یا مرد، چندساله است، کم‌حرف و خجالتی است یا بذله‌گو و شلوغ، وقتی که راه می‌رود به پایین نگاه می‌کند یا روبرو، چندوقت یک‌بار به آسمان نگاه می‌کند و چه رویاهایی درسر دارد. روزها در مزرعه پدری سیب‌زمینی می‌کارد و شب‌ها از خستگی کار روزانه بیهوش می‌شود یا روزها در خانه از خواهر و برادرهای کوچکترش مراقبت می‌کند و شب‌ها ستاره می‌چیند و خیال می‌پروراند. شاید هم مدرسه یا دانشگاه می‌رود و درس می‌خواند، یا که معلم است. اصلا همه چیز به کنار، هیچ تصوری دارد که دیدن آی‌پی‌اش نسیمی بهاری در دل تابستانی حنه می‌وزاند؟

نظرات  (۲)

هزاره و درد ..

آی پی مرا نیز جستجو کن. شاید جایی در نزدیکی تو باشم.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی